Markalar niye tescil
edilmeli? Tescilli bir marka sahibine neler sağlar?
Her şeyden önce Markanın sermaye olma özelliği nedeniyle firmanın malvarlığı artmış oluyor. Tescilli bir marka başkasına devir edilebiliyor miras yolu ile intikal edebiliyor. Kullanma hakkı lisans konusu olabiliyor, rehin ve teminat olarak gösterilebiliyor.
Bunlarla birlikte ve daha da önemlisi tescil, hukuki bir koruma sağlıyor. Tescilli markanın sahibi markasının başkası tarafından kullanılmasını önleme hakkına sahip. Tescilli marka sahibi markasını ihlal ve tecavüz edene karşı zararının tazmini için dava açabildiği gibi, para ve hapis cezaları türünden cezai yaptırımlar talep etme hakkına da sahip oluyor. Taklit edilme noktasında tescil edilme tarihinin çok büyük önemi var. Zira koruma başvuru tarihinden itibaren başlıyor. Markanızı tescil ettirdiyseniz benzer bir markanın piyasaya çıkmasına itiraz edebilme hakkı ve önceliğine de sahip oluyorsunuz. Ayrıca tescil size, lisans verebilmek ve alt markalar yaratma olanağına da sağlıyor.
Marka yaratmak, marka oluşturmak, marka olmak bunlar günümüzde hemen herkesin hedefi. Büyük paralar harcanıp ortaya bir emek konuluyor. Ancak tescilin ihmal edilmesi halinde ileride telafisi güç zararların doğması söz konusu. Öyle ki yıllarca emek verip oluşturduğunuz markanızın taklit edilmesi noktasında eliniz kolunuz bağlı kalabiliyor. Veya tescilli bir markayı kullanıyor olmak nedeniyle de hukuken ciddi sıkıntılar yaşayabiliyorsunuz. Markanızın tescilli olmaması halinde yurtdışında da kötü sürprizlerle karşılaşma olasılığınız var. Bu nedenlerle Geleceğinizi riske atmamak için markanızı tescil ettirmenizi öneriyoruz.
Marka tescili için nereye başvuruluyor ve tescil işlemleri
ne kadar sürüyor?
Tescil işlemleri tek merkezden Türk Patent Enstitüsü tarafından yürütülmekte. Enstitü kendisine yapılan tescil başvurularını değerlendirerek tescil için uygun olan markaları aylık olarak yayınlanan bir bültende ilan ediyor.
Başvuru işlemleri eğer talep edilen markaya herhangi bir itiraz yoksa yaklaşık olarak bir yıldan fazla sürüyor.
Tescil ne kadar süre ile
koruma sağlıyor?
Tescil 10 yıl süre ile markanızı korur. 10 yılın sonunda korumanın devam etmesini istiyorsanız markanızı yenilemeniz gerekmektedir.
Gerçek anlamda bir korumadan yararlanmak istiyorsanız bu süre içerisinde markanızı kullanmanız da gerekmektedir.
Marka seçiminde nelere dikkat etmek gerekiyor?
Markalar 556 sayılı Markaların Korunması hakkında Kanun kapsamında korunmaktadır. Bu kararname ile hangi markaların tescil edilemeyeceği hangilerinin tescil edilebilir olduğu belirlenmiştir. Markanın en önemli işlevi ‘ayırt edici’ olmasıdır. Marka, çizimle görüntülenebilmeli veya benzer şekilde ifade edilebilmeli, baskı yoluyla yayınlanabilmeli ve çoğaltılabilir özelliğe sahip olmalıdır. Ayırt edici özelliği olmayan herkesin kullanımına açık geometrik şekil, özel olarak tasarlanmamış bir harf, bir rakam veya düz bir çizgide marka olarak tescil edilemez. Daha önce tescil edilmiş markalar ile benzer markalar seçilmemelidir. Yine kamu düzenini bozacak işaretler veya yanıltıcı işaretlerin marka olarak tescil edilmesi mümkün değildir. Markamızın uzun ömürlü olmasını istiyorsak öncelikle kanunun getirdiği sınırlamalara uygun bir seçim yapılmalıdır. Biz Ankara Etüt olarak bu konuda yönlendirici bir rol üstleniyoruz.
Yasal olarak getirilmiş sınırlamalar dışında sizin önerileriniz nelerdir?
Marka Seçimi sırasında ilk iş markanın tescilli olup olmadığının araştırılmasıdır. Markanın başkası adına tescilli olmadığı öğrenildikten sonra tescil için müracaat edilmelidir. Böyle bir araştırma yapılmadan başvuru yapılması halinde ve marka başkası adına tescilli olması durumunda markaya yapılan yatırımlar boşa gidebilir. Ve zaten uzun süren tescil prosedürü için tekrar başvuru yapmak ve harcamaları yeniden yapmak zorunda kalınabilir. Ankara Etüt Müşavirlik olarak marka ön araştırmalarını ücretsiz yapıyoruz. Bu uygulama da marka sahipleri için büyük bir kolaylık sağlıyor.
Markanın hedef kitleye uygun olması gerekliliği, akılda kalıcı olması, kolay okunabilmesi gerekliliklerini artık hepimiz biliyoruz. Fakat Markanın ayırt edici olması hem kanunun hem de Ankara Etüt olarak bizim müşterilerimize öncelikli önerimiz. Marka oluştururken, bilinen markalara benzer markalar seçmek, kısa vadeli ve geleceği olmayan bir yoldur. Bugün için anlamı olmayan bir kelime veya şekil, zaman içinde yapılacak tanıtım promosyon gibi çalışmalarla çok güçlü bir marka haline gelecektir.
Tescil olayın sadece bir boyutu. Asıl amaç etkili ve güçlü bir marka yaratmak ve kalıcılığını sağlamak. Bu nedenle tescil öncesi ve sonrasında da danışmanlık hizmetlerimiz devam ediyor. Ankara Etüt olarak markanın sadece hukuken tescil işlemleri ile değil marka yaratma , marka oluşturma süreci ile de ilgileniyoruz. Seçilen marka İhracat yapılacaksa ihracat yapılacak ülkenin dilinde kötü bir anlam taşımamalı bunun araştırılması, yurtdışında tanıtım düşünülüyorsa Türkçe karakterlerden kaçınılması gerekliliğini de müşterilerimize anlatıyoruz. Daha da ötesinde ihracat yapılacak ülkeler de markanın tescil edilmesini de öneriyoruz.
Emine Başaran
|